ATP Bucuresti - Centrul de formare profesionala
Munca ospatarului completeaza straduinta bucatarului si pe cea a cofetarului sau patiserului "printr-o servire corespunzatoare oferita clientilor". De calitatea muncii lui depinde în mare masura bunul renume al restaurantului.Ospatarul trebuie sa fie un bun cunoscator al tuturor preparatelor culinare, inclusiv de cofetarie-patiserie, al bauturilor de orice fel, sa aiba deprinderi temeinice de tehnica servirii, sa cunoasca regulile de protocol si sa-si însuseasca expresiile uzuale si în limbile de circulatie internationala. Îndemânarea ospatarului consta în rapiditate, spirit de observatie, atentie distributiva si atitudine corespunzatoare fata de consumatori.Ospatarul este lucratorul a carui activitate determina reputatia de ansamblu a unei unitati gastronomice, fapt ce impune pe lânga conduita si îndeplinirea impecabila a sarcinilor zilnice:1. se prezinta la unitate înainte de ora prevazuta în grafic, odihnit cu tinuta corecta2. participa cu întreaga formatie de serviciu la activitatea de pregatire a saloanelor pentru deschidere3. verifica starea de curatenie a saloanelor, a fiecarui sector, a oficiului, a veselei, mobilierului, inventarului textil si intervine cu corecturile ce se impun4. executa aranjarea meselor (mise - en - place)5. participa la careul personalului, în tinuta vestimentara corespunzatoare în stare fizica buna si cu ustensilele necesare6. trebuie sa cunoasca continutul listelor de preparate si bauturi, modul de prezentare si servire a acestora7. primeste sectorul repartizat conform graficului8. serveste consumatorii în ordinea sosirii în sala de servire9. efectueaza operatii de debarasare10. coordoneaza, îndruma si raspunde de activitatea ajutorului de ospatar (ucenic elev) cu care lucreaza11. întocmeste si raspunde de exactitatea bonurilor de marcaj, borderouri de încasare, monetar etc.12. Executa serviciul catre consumatori cu o comportare civilizata13. Executa si alte sarcini pe care le primeste din partea sefilor ierarhici.Chelnerul (ospatarul) asigura servirea consumatorilor cu produsele alimentare solicitate, intr-un local de alimentatie publica. Serveste la cererea consumatorilor preparate culinare, bauturi si alte produse comestibile. Obiectivul minimal pe care-l urmareste este satisfacerea momentana a consumatorului, iar obiectivul maximal este sa-l convinga pe acesta ca, de fiecare data cand va reveni, va avea aceleasi satisfactii. Efectul astfel obtinut se va materializa in planul ridicat al incasarilor, in afluxul consumatorilor. Serviciul propriu-zis consta in primirea clientilor si stabilirea relatiei cu acestia (salutul, pronuntarea numelui clientului, daca este cazul informarea lor sugestiva, verbala si prin lista). In activitatea sa, chelnerul foloseste diverse materiale auxiliare: servet, blocnotes, creion, chibrit, carnet de plati, moneda divizionara, liste de preparate si bauturi, borderou de plati si bonuri de marcaj. Pentru serviciul propriu-zis sunt necesare: tacamuri, vesela, pahare, sticle, sifoane, platouri, clesti, masute pentru transportul preparatelor, masa de serviciu, mese pentru consumatori, scaune flori, servetele etc.
Cursul are drept scop însusirea unui set de competente profesionale care vor califica cursantul sa desfasoare activitati specifice meseriei de ospatar: servirea de gustari aperitive, preparate calde si preparate reci, bauturi alcoolice si bauturi nealcoolice, sfatuirea clientilor în alegerea vinurilor si a altor bauturi, servirea la bar a bauturilor alcoolice si nealcoolice.Servirea consumatorilor cu preparate culinare si bauturi, în unitatile publice de alimentatie, în cantine sau alte unitati de consum colectiv, constituie un element de evaluare a gradului de civilizatie a unei societati. Aplicarea corecta a regulilor de servire în efectuarea operatiilor de manipulare a obiectelor de servire folosite la prezentarea si servirea preparatelor culinare si a bauturilor într-o unitate de alimentatie publica creeaza unele avantaje atât pentru clienti cât si pentru personalul unitatii.Formatorul foloseste metode moderne de instruire, bazate pe aplicabilitate imediata, care se axeaza pe interactiune directa, activa si constructiva dintre participanti si formatori. Dintre metodele si instrumentele folosite men¿ionam: expunere, discu¿ii dirijate, lucru în echipa, studii de caz, joc de rol, chestionare, materiale video, dezbateri, simulari, exerci¿ii si aplicatii practice (dupa caz).
Cursul de „Ospatar (chelner) vanzator in unitati de alimentatie este acreditat de statul român prin Ministerul Muncii, Familiei ¿i Protec¿iei Sociale si Ministerul Educatiei, Cercetarii Tineretului si SportuluiCursul are drept scop insusirea unui set de competente profesionale care vor califica cursantul sa desfasoare activitati specifice meseriei de ospatar: servirea de gustari aperitive, preparate calde si preparate reci, bauturi alcoolice si bauturi nealcoolice, sfatuirea clientilor in alegerea vinurilor si a altor bauturi, servirea la bar a bauturilor alcoolice si nealcoolice.· Cunoasterea tehnicilor specifice meseriei de Ospatar· Cunoasterea specificului meseriei si a particularitatilor unei unitati de alimentatie publica· Cunoasterea calitatilor si atributiilor personalului de servire· Insusirea procedeelor de amenajare si dotare a saloanelor· Insusirea regulilor de etica si tehnica servirii· Invatarea sistemelor privind tehnicile de servire a clientilor· Invatarea procedeelor de debarasare si despartire de clienti· Invatarea calculului economic pentru intocmirea notelor de plata· Obtinerea unei diplome de calificare, recunoscuta la nivel national si international.· Deprinderea tuturor cunostiintelor necesare profesarii acestei meserii;· Lucrul efectiv intr-o unitate de profil si invatarea particularitatilor meseriei· Posibilitatea de a va angaja prin intermediul firmei noastre· Obtinerea unei diplome de calificare, recunoscuta la nivel national si international (necesara pentru a putea profesa aceasta meserie in strainatate).· Dobandirea unor noi competente profesionale de catre persoaneler aflate in cautarea unui loc de munca, a salariatilor agentilor economici cat si a persoanelor interesate, in vederea exercitarii unei activitati profesionale sau schimbarea meseriei, prin frecventarea si absolvirea unui curs de calificare sau recalificare, perfectionare.