Nedea Nicolae, Cabinet psihologie Bucuresti
Ce este consilierea psihopedagogică ? Evaluarea psihopedagogică.
Consilierea psihopedagogică sau educaţională este un proces intensiv de acordare a asistenţei psihologice şi educaţionale elevilor, studenţilor şi celorlalte persoane implicate în procesul educaţional cu scopul eficientizării acestuia.
-oferă reperele pentru sănătatea mentală, psihoemoţională, socială, fizică, spirituală a copiilor şi adolescenţilor.
-este centrată pe prevenţie şi acţiune plecând de la cauzele şi explicând motivele dificultăţilor intelectuale, emoţionale, relaţionale şi comportamentale.
-este o relaţie interumană de asistenţă şi suport a elevului, a grupului de elevi în scopul de prevenţie a situaţiilor de criză.
Domeniile de acţiune:
-cunoaştere şi imagine de sine
-tehnici de invăţare eficientă şi de a învăţa să înveţi
-management al timpului
-dezvoltarea carierei
-rezolvare de probleme
-decizii responsabile
-responsabilitate socială
-controlul stresului
-consiliere vocaţională
-dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi management al conflictelor.
-dezvoltarea abilităţilor social-asertive
-dezvoltare a abilităţilor de prevenire a consumului de alcool, tutun, droguri.
-dezvoltarea unei psihosexualităţi sănătoase
-prevenire HIV, SIDA, sarcini nedorite
-dezvoltare a abilitîţilor de prevenire a anxietăţii, depresiei, agresivităţii, suicid
Care sunt metodele şi tehnicile consilierii psihoopedagogice?
- cele mai eficiente metode în cazul activităţilor de consiliere sunt cele interactive (jocul de rol, învăţare prin cooperare, problematizare, dezbatere);
- dar există şi metode clasice care se folosesc cu succes:
- Brainstorming
- Dezbaterea
- Problematizarea
- Jocul de rol
- Activităţi structurate
- Activităţi ludice de relaxare
- Exerciţii de învăţare
- Vizionare şi comentare de filme
- Transpunere în diferite situaţii
- Reflexia
- Argumentarea
- Comentarea unor texte şi imagini
- Completarea de fişe de lucru şi scale de autoevaluare
- Realizarea de postere colaje
- Imaginarea de situaţii
- Evaluarea unor situaţii problematice
- Elaborarea de proiecte
- Conceperea de portofolii
- Studii de caz
- Prelegerea
Pot fi intercalate metode şi tehnici specifice domeniului psihologiei, precum interviul (de auto- sau intercunoaştere), aplicarea unor teste şi chestionare specifice, tehnici de comunicare eficientă ş.a.
- ca şi strategii de lucru, putem vorbi de patru mari categorii:
Ø Strategii de identificare a atitudinilor şi sentimentelor negative;
Ø Strategii de schimbare a atitudinilor şi sentimentelor negative;
Ø Strategii de identificare a comportamentelor negative;
Ø Strategii de schimbare a comportamentelor negative.
Strategii de identificare a atitudinilor şi sentimentelor negative
- Clarificarea şi reflectarea sentimentelor clientului
- Modelarea sentimentelor
- Strategia cercurilor concentrice
- Confruntarea şi întărirea sentimentelor
- Căutarea gândurilor ascunse sau neexprimate
- Confruntarea clientului cu imaginea de sine
- Dialogarea şi inversarea rolurilor
Strategii de schimbare a atitudinilor şi sentimentelor negative
- Aproximaţia succesivă a sentimentelor
- Tehnicile de stopare a gândirii negative
- Strategia de identificare a rolului
Strategii de identificare a comportamentelor negative
- Vizualizarea rolului
-Descrierea şi inventarierea comportamentului (inventarul unei zile obişnuite, de pildă)
Strategii de schimbare a comportamentelor negative
- Întărirea pozitivă
- Asumarea de roluri
- Contactul comportamental
- Practica negativă
- Modelarea indirectă
- Autocontrolul
- Antrenamentul asertiv
În consilierea de carieră:
Metode individuale şi interactive:
ü brainstorming
ü Philips 6-6
ü jocul de rol
ü dezbaterea
ü interviul
ü realizarea de postere, dicţionare
ü portofoliul
ü realizarea de proiecte
ü autoevaluarea
ü studiul de caz
ü imageria mentală
Vă stau la dispoziţie pentru mai multe detalii !
de prof. psihopedagog Nicolae Nedea