Arcadia Montessori - Gradinita Corbeanca

Grupa Curcubeu (0-3 ani)

Grupa mixta de vârsta 1.8 – 3 ani

Copii

O grupa de copii cu vârste mixte între 1.8 luni si 3 ani, cu un raport de 1 adult la maxim 6 copii si o capacitate de maxim 12 copii pe grupa.

Educatori

Grupa este coordonata de 1 educator cu experienta in Montessori si un asistent educator.

Mediu pregatit

Mediu pregatit de la Arcadia este un spatiu în care copilul îsi îndreapta energia catre a se dezvolta pe sine însusi, pentru a deveni un individ autonom functional.

A deveni un om separat, atât functional, cat si emotional, reprezinta chintesenta calatoriei copilului.

Pentru a face asta, copilul are niste adulti care îi îndeplinesc nevoia de atasament, pentru ca vrem sa-l eliberam pe copil de aceasta preocupare , pentru a se ocupa de maturizarea sa independenta.

Abia atunci îsi poate focusa energia catre a se dezvolta pe sine însusi, pentru a deveni un individ autonom.

Atasamentul securizant fata de adult este spatiul in care copilul se poate maturiza sanatos. Secretul pentru a face asta este sa ne asiguram ca copilul nu trebuie sa faca eforturi sa-si îndeplineasca nevoia de contact si de apropriere, mai exact nevoia de a fi vazut si validat pentru cine este.

Atmosfera din mediul de la clasa demonstreaza simplu ca „îmi pasa de tine” si nu „îmi pasa de tine daca te porti asa si asa”.

Copilul nu trebuie sa faca ceva sau sa fie într-un anume fel pentru a câstiga iubirea adultului, mai concret, nu poate face nimic, pentru ca iubirea nu poate fi câstigata sau pierduta. Copilul simte iubirea adultului, indiferent din ce zona actioneaza – buna sau rea. El poate fi lenes, neplacut, plângacios, necooperant, violent, si el tot simte ca este iubit.

Adultii de la clasa creeaza un mediu în care copilul se va simti in largul lui sa-si aduca nelinistea, agitatia si toate starile sale neplacute adultului stiind ca adultului îi pasa si îi va primi cu nelinistea sa.

Copilul are nevoie sa experimenteze suficienta securitate emotionala pentru ca energia necesara propriei maturizari sa apara.

Este ca si cum creierul lui ar spune: multumesc tare mult, asta este ceea ce am nevoie, si acum ma pot ocupa de dezvoltarea mea pentru a ajunge o fiinta autonoma si separata. Nu am nevoie sa ma straduiesc sau sa lupt pentru a ma simti iubit, rezervorul meu a fost umplut, asadar ma ocup de calatoria mea de explorare acum.

Din postura de educatori, permanent cautam modalitati sa transmitem inacceptarea anumitor comportamente în asa fel încât copilul sa se simta în continuare iubit si acceptat pentru cine este.

Materiale

Materialele din mediul pregatit cuprind 3 arii de dezvoltare:

  • Dezvoltarea motricitatii psiho-senzoriale (coordonare mana-ochi, echilibru si activitati stereognostice;
  • Limbaj: vocabular (animale, pasari, fructe, legume, obiecte din interior sau exterior), potrivire, carti, exprimarea verbala si auto-exprimarea prin arta si muzica;
  • Viata practica:
  • Grija fata de sine, grija fata de mediu si mutarea obiectelor din mediu;
  • Pregatirea unei gustari: taiere banana/castravete/mar, feliere ou, stoarcere portocala, curatare ou, morcov, întindere unt sau brânza pe pâine

Curricula. Ce învata copilul efectiv fiind in acest mediu?

Copilul întelege ca:

  • adultii din mediu sunt calzi si foarte draguti si sunt întotdeauna disponibili sa le cer ajutorul, atunci când am nevoie sa ma simt in siguranta si totodata sa ma ajute sa ma simt bine;
  • adultii întotdeauna ma vor placea si îmi vor arata acest lucru, chiar si atunci când „gresesc” si ma vor ajuta sa simt ca apartin si am locul meu in grup;
  • adultilor le pasa de cum ma simt si cum vorbesc si cum actionez si sunt uimiti de abilitatile mele si ma simt vazut, validat si onorat pentru cine sunt ;
  • ma pot exprima pe mine asa cum sunt: ma simt, vorbesc, actionez, ma comport si ma expun asa cum ma simt eu ;
  • este liber sa exploreze, sa îsi manifeste curiozitatea si interesul, sa poata lucra cu ce îsi doreste, sa se odihneasca când are nevoie, ca materialul este la dispozitia lui, din momentul în care l-a ales, si spatiul îi este protejat de adult;
  • eu dobândesc încrederea experential ca pot initia, lucra si finaliza un material si pot cere ajutorul, atunci când am eu nevoie de el

Copilul dobândeste urmatoarele abilitati fiind în mediul pregatit zi de zi:

  • grija fata de sine: ma spal, ma dezbrac, ma îmbrac, fac la WC, ma pot alimenta singur, îmi pot pune singur de mâncare, îmi pot pregati o gustare, pot sa-mi pun masa, sa-mi strâng masa ;
  • grija fata de mediu: curatatul mesei, oglinzii, lustruirea metalului/lemnului, îngrijirea unei plante;
  • activitati motrice grosiere (in interior si in exterior): a merge, a se catara, a alerga, a sari, a se balansa, a urca scarile, a manevra o bicicleta;
  • activitati motrice fine: a prinde mânere de dimensiuni diferite, a ajunge, a deschide, a închide, a manevra foarfeca, a construi diferite obiecte din lemn, a prelua obiecte, a transfera obiecte, a însuruba, a desuruba, a desena, a picta, a folosi diferite echipamente;
  • limbaj: a numi obiecte, a descrie actiuni si intentii, a vorbi pe imagini, a conversa, a asculta muzica, a cânta;
  • abilitati sociale: dezvolta maniere prin interactiunea cu adultii, cu colegii si prin jocuri de grup coordonate de adult.