Stiri, articole, comunicate
21.415 vizite

Cum să iei permisul de conducere la 16 ani

Ce autovehicule poți conduce la 16 ani * Cât costă școala de șoferi și cât durează * Ce acte trebuie să conțină dosarul de examen * În ce constă examenul pentru permis auto la 16 ani

 

Dacă ești pasionat din copilărie de mașini sau motoare, să știi că poți „da de permis" încă de la 16 ani, dar pentru anumite categorii auto. Mai jos vei afla care sunt acestea și ce pași trebuie să urmezi pentru a te putea plimba legal în trafic la volanul sau... ghidonul unui vehicul.

Ce mașini sau motociclete poți conduce la 16 ani?

Există trei categorii (nu mari și late, ci, mai degrabă, mici și înguste) de autovehicule pe care le poți conduce după ce ai împlinit 16 ani și după ce, evident, ai urmat cursurile unei școli de șoferi, ai susținut examenul de conducere și ai fost declarat „admis":

  • Categoria B1: autovehicule pe patru roți (cvadricicluri) a căror masă proprie este cuprinsă între 400-550 kg, acționate cu motoare cu ardere internă sau motoare electrice și cu o putere netă maximă ce nu depășește 15 kw (20 cai putere). Daca vehiculul e electric, nu se ia în calcul și greutatea bateriilor. Carevasazică la categoria de permis B1 trebuie să conduci autovehicule mai mici și mai ușoare decât dacă ai deține un permis categoria B. E bine de știut că nu „poți prinde" mai mult de 90 km/h pe autostrăzi, 80 km/h pe drumurile expres sau pe cele naționale europene (E) și 70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri cu aceste autovehicule, dar asta după un an de condus.

Cele mai cunoscute mașini pentru B1 care circulă pe drumurile de la noi sunt mărcile AixamChatenet, Bellier, Microcar (franțuzești toate) sau Tazzari (marcă italieneasă de autovehicule electrice). Dacă maşinile sunt mici, prețurile lor (de noi) sunt destul de mari: de exemplu, prețul celui mai ieftin model de Aixam porneşte de la 10.890 de euro, iar un Tazzari Junior echipat standard costă aproape 14.000 de euro. 

Poți achiziționa un astfel de autovehicul în care nu te ninge, nu te plouă la mâna a doua, ca să te coste ceva mai puțin, sau poți opta pentru o motocicletă potrivită vârstei de 16 ani, fie din...

  • Categoria AM: motociclete cu sau fără ataș, cu două, trei sau patru roți, a căror viteză maximă prin construcție este mai mare de 25 km/h, dar nu depășește 45 km/h și cu o capacitate maximă de 50 cm³. La modelele electrice, acestea nu trebuie să depășească o putere nominală continuă de 4 kw, fie din...
  • Categoria A1: aici vorbim de motoare puțin mai mari decât cele prevăzute la AM, de maximum 125 cm³ și putere de cel mult 11 kw (15 cai putere) precum și triciclurile cu motor cu o putere maximă de 15 kw (20 cai putere). Motocicletele din categoria A1 trebuie să respecte un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kw/kg și pot atinge o viteză de cel puțin 90 km/h. Dacă motocicleta este electrică, raportul putere/greutate al vehiculului trebuie să fie de cel puțin 0,08 kw/kg.

Cele mai populare „motoare" pentru adolescenți sunt mărcile Aprilia (Tuono 125, RX 125 sau SXR 50), Yamaha (X-Max 125, R125), Kawasaki (ex. Z125, Ninja 125), Suzuki (ex. GSX-R 125 sau GSX-S 125) sau Honda (ex. MSX 125, CB125F). Prețurile acestora variază între 4.500 și 5.700 de euro.

Indiferent de vehiculul ales, cu el îți vei face mâna până vei ajunge să conduci un autoturism sau o motocicletă pentru oameni mari.

Acum, că am stabilit ce vehicule sunt potrivite pentru vârsta de 16 ani, hai să vedem și...

undefined

Cum obții permisul de conducere la 16 ani?

1.  În primul rând, trebuie să ai vârsta minimă legală. Școala pentru categoriile AM, A1 și B1 poate începe de la vârsta de 15 ani și 9 luni (nu mai devreme), iar când împlinești 16 ani în cap, poți susține examenul pentru permis. Evident că, minor fiind,  trebuie să ai acordul părinților sau al tutorelui legal. Apoi...

2. Te înscrii la o școală de șoferi care pregătește cursanți de vârsta ta. Pentru asta ai nevoie de cartea de identitate în original și copie, avizele psihologice și medicale, certificatul de cazier judiciar. Și de bani. Pe care îi poți cere de la părinți/bunici/unchi/mătuși sau îi poți produce singurel luându-ți un job potrivit vârstei tale.

Cât costă școala de șoferi în 2024?

Depinde. Depinde de localitate, de prestigiul școlii, de tipul și modelul autovehiculului pe care faci școala etc. În 2024, taxa de școlarizare pentru categoriile menționate mai sus costă între 2.000 si 3.000 de lei. Dar majoritatea școlilor oferă posibilitatea achitării în rate, iar unele oferă și sprijin la întocmirea dosarului pentru examen și alte facilități (de exemplu, nu mai dai banii pe manuale sau nu mai plătești taxa de închiriere a vehiculului în ziua examenului).

Sfatul nostru este ca tu și ai tăi să vă uitați mai degrabă la rata de promovare a școlii de șoferi decât la cost.

Important! Dacă optezi pentru „motor", vezi că mai ai nevoie și de echipament de protecție: cască de motor cu vizetă, mănuși speciale, geacă cu protecții sau armură, pantaloni (musai lungi și cu genunchere), cizme sau ghete moto care să-ți țină bine gleznele. La școală vei primi echipamentul de la ei în timpul orelor de condus și la examen, dar ulterior va trebui să ai unul al tău care să-ți vină bine, să fie rezistent la abraziune, apă și vânt şi să aibă inserţii din material reflectorizant. Echipamentul moto poate fi mai ieftin sau mai scump, depinde de material, brand, finisaje etc. Important e să fie. Chiar dacă legea te obligă să porţi doar cască, nu cumva să te gândești că restul pieselor nu contează. N-ai vrea să știi ce înseamnă pentru pielea sau oasele tale o trântă luată pe asfalt cu 40 km/h fără protecție.

După ce te-ai înscris la școală...

3. Urmezi toate cursurile. Cu sfințenie! Nu chiuli de la nicio oră de legislație și de la niciuna de condus în trafic și în poligon, pentru că e în dezvantajul tău.

Cât durează școala de șoferi?

  • Pregătirea teoretică: cel puțin* 24 de ore (în funcție de categorie) și cuprinde cursuri de teorie: ore de legislație rutieră, de legislație specifică, de conducere preventivă și ecologică, de prim ajutor și pentru cunoașterea și întreținerea autovehiculului.
  • Pregătirea practică: cel puțin* 2 săptămâni pentru categoria AM și cel puțin 4 săptămâni pentru categoriile A1 și B1. Programul îl stabilești împreună cu instructorul auto.

* Dacă tu și instructorul considerați că mai e nevoie să faci niște ore suplimentare înainte de a susține examenul (sau chiar și după aceea), fă-le! Ce dacă mai dai 100-200 de lei în plus? Siguranța ta e de neprețuit până la urmă. După ce ai finalizat cursurile...

4. Îți pregătești dosarul pentru examenul de permis.

Acte necesare

  • Cerere tip gratuită de la sediul școlii de șoferi la care te-ai înscris;
  • Aviz psihologic valabil 6 luni. Majoritatea școlilor te programează ele la control unde vei da un test scris și o probă practică pentru a ți se verifica atenția, viteza de reacție, autocontrolul și capacitatea psihologică; 
  • Fișa medicală auto valabilă 1 an (la fel, majoritatea școlilor te programează ele la control);
  • Certificat de cazier judiciar cu mențiunea „examen auto" valabil 6 luni (îl iei pe loc și fără bani de la orice secție de poliție care are birou de cazier judiciar);
  • Copie după Cartea de Identitate;
  • Fișa de școlarizare realizată la sediul școlii de șoferi (e valabilă un an de la data absolvirii cursurilor);
  • Taxa de permis 89 lei (se achită la Poșta Română, la BCR, CEC Bank, în rețeaua de stații de plată Self Pay sau pe ghiseul.ro).
  • Declarație autentificată de un notar prin care este exprimat acordul părinților/părintelui căruia i-ai fost încredințat prin hotărâre judecătorească, al tutorelui sau persoanei în îngrijirea ori sub supravegherea căreia te afli.

Gata dosarul? Acum poți să...

5. Dai examenul. Ținem pumnii!

În ce constă examenul de permis conducere la 16 ani?

Mai întâi susţii proba teoretică (sala), apoi pe cea practică (traseul). Acestea se dau în zile diferite.

Proba teoretică (sala)

Pentru „sală" se utilizează aplicaţia informatică realizată şi gestionată de către Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (D.R.P.C.I.V.). Pont: îți poți testa cunoștințele chiar înainte de examen descărcând gratuit aplicația pentru mobil DRPCIV Chestionare Auto sau accesând de pe caculator/laptop linkul drpciv.ro/dlexam.

Testul este generat automat de calculator, iar la fiecare întrebare sunt 3 variante de răspuns. Întrebările pot avea unu, două sau trei răspunsuri corecte. Poți răspunde la întrebări în ordinea apariţiei lor pe ecran sau poți amâna un răspuns la care nu ești sigur și să revii pe urmă asupra lui. 

În timpul examenului oficial nu ai voie cu copiuțe și nici să șușotești cu ceilalți candidați.

Ca să fii declarat admis la proba teoretică:

- pentru categoriile AM, A1, trebuie să răspunzi corect la cel puţin 17 întrebări din 20. Timpul de soluţionare este  de 20 minute;

- pentru categoria B1, trebuie să răspunzi corect la  cel puţin 22 de întrebări din 26. Timpul de soluţionare este de 30 de minute. Atenție! La 5 răspunsuri greșite, examenul se oprește automat și ești declarat respins.

undefined

Proba practică (traseul)

Se susține pe autovehiculele din categoria pentru care ai solicitat obținerea permisului de conducere. Astfel, dai examenul:

  • numai în poligon pentru autovehiculele din categoria AM;
  • atât în poligon, cât şi pe traseu pentru autovehiculele din categoria A1;  
  • numai pe traseu pentru autovehiculele din categoria B1.

În poligon trebuie să faci câteva manevre: plecarea de pe loc cu motocicleta împinsă, pe o distanță de 5 metri, apoi plecarea călare pe ea, mersul printre jaloane și opturi între patru jaloane, mersul în linie dreaptă cu brațul stâng ridicat orizontal, accelerarea și schimbarea de viteze, ocolirea de obstacole și frânarea. Dacă-ți ies toate cum trebuie și ești la examenul pentru A1, mergi mai departe la proba de traseu pe stradă în aceeași zi.

Traseul în trafic (la categoriile A1, B1) se stabileşte de către poliţistul de la Rutieră şi poate fi altul decât cel pe care te-a plimbat instructorul la orele de condus.  

La proba pentru categoria B1, examinatorul va sta în dreapta ta și te va pune să efectuezi diverse manevre în trafic. Pentru că ești încă minor, vei fi examinat în prezenţa unui martor care poate fi unul dintre părinţii tăi, tutorele sau persoana care te are în grijă.

La susţinerea probei pentru A1, vei conduce motocicleta însoţit, pe acelaşi autovehicul, de un instructor din cadrul şcolii de conducători auto. Practic îți „suflă instructorul în ceafă" (dar pentru siguranța ta), iar în cască îți va da comenzi polițistul din mașina care te urmează pe traseu.

 

Proba practică durează minimum 25 de minute, iar în acest timp examinatorul verifică dacă știi să utilizezi comenzile autovehiculului, dacă șofezi prudent în raport cu starea drumului, condiţiile meteo, acţiunile celorlalte vehicule şi ale celorlalţi participanţi la trafic (copii, pietoni, biciclişti etc.), dacă acorzi prioritate, dacă păstrezi distanța corespunzătoare față de ceilalți participanți la trafic, dacă respecți limita de viteză și indicatoarele, respectiv semafoarele, dacă frânezi din timp, dacă semnalizezi atunci când schimbi direcția de mers, dacă ai viteză de reacție, anticipezi și te descurci cum trebuie în situații periculoase cu risc crecut de accident etc.

În caz că ai fost declarat admis, mai rămâne să...

6. Îți ridici permisul auto. Ai nevoie de actul de identitate și de chitanța care dovedește că ai achitat taxa de permis de 89 de lei. Te prezinți cu documentele la Direcția Permise din orașul în care ai dat examenul și, în cel mult 24 de ore, vei fi șofer cu patalama. 

Dacă ai primit calificativul „respins", nu-i bai: te poți reprograma pentru a susţine o nouă probă după o perioadă de cel puţin 15 zile, după ce achiți taxa de examinare și după ce prezinți dovada că ai mai făcut măcar 6 ore suplimentare de practică. 

Până atunci poți conduce un vehicul pentru care nu e nevoie de permis: bicicletă electrică, motociclu, trotinetă electrică, moped sau vehicul electric ori cu ardere internă care nu depășeste viteza de 25 km/h și are un motor mai mic de 49 cmc. „Cât are drujba lu' tataie", cum ar spune experimentații, dar bun și ăla.

Autor: Raluca Cincu