Daniela Nicolescu - Cabinet audit si expertiza contabila, Bucuresti
Un rol important in dezvoltarea IMM-urilor il are analiza financiara. Analiza financiara presupune analiza cash flow-ului, a planului Dumneavoastra de afaceri si a bilantului prescurtat. De asemenea, consultanta financiara cuprinde elaborarea de tablouri de finantare ,bugete de cheltuieli si venituri, planuri de trezorerie, modificarile fluxurilor de trezorerie.
Va prezentam principalele instrumente ale analizei financiare:
- Bilantul financiar contabil;
- Bilantul patrimonial;
- Bilantul functional;
- Bilantul lichidativ;
- Contul de profit si pierdere;
- Soldurile intermediare de gestiune;
- Tabloul fluxurilor de finantare.
- Modificarile capitalului propriu
Va prezentam indicatori folositi in elaborarea analizei financiare:
- Indicatorii de rentabilitate
- Indicatorii de risc financiar
- Lichiditatea
- Solvabilitatea
- Gradul de indatorare
- Viteza de rotatie a activelor circulante
- Indicatorii de performanta ai contului de profit si pierdere
Principalele elemente de analiza financiara sunt urmatoarele:
- Analiza structurilor financiar- contabile;
- Analiza fluxurilor de trezorerie, cash-flow-ului
- Analiza datoriilor ,precum si a creantelor
- Analiza capitalurilor , a imobilizãrilor corporale, necorporale, financiare;
- Elaborarea bugetului de venituri si cheltuieli, precum si estimari ale acestuia;
- Determinarea indicatorilor principali de analiza financiara pe baza de rate, inflatie, indici si procente;
Dosarul preturilor de transfer
Este documentul prin care fiecare contribuabil care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate trebuie sa justifice cuantumul preturilor tranzactiilor respective si sa demonstreze respectarea ”pretului pietei”. Prin definitie, preturile de transfer sunt preturile la care se deruleaza tranzactiile între companiile care sunt parti ale aceluiasi grup. Conform legii, tranzactia între partile afiliate trebuie sa fie încheiata la pret de piata, altfel spus la pretul la care ar fi fost încheiata o tranzactie similara între parti independente, în conditii economice comparabile. Daca pretul tranzactiei între afiliati nu este în ”intervalul de piata”, se considera ca profiturile obtinute de parti în urma tranzactiei nu sunt corect reflectate, afectând astfel impozitele si taxele platite.