I.N.Socolescu, Colegiul Tehnic de Arhitectura si Lucrari Publice - Bucuresti

Planuri cadru de Invatamant

R O M Â N I A

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI INOVĂRIICABINET MINISTRU

 

ORDIN

cu privire la aprobarea planurilor-cadru de învăţământpentru clasele a IX-a – a XII-a, filierele teoretică şi vocaţională cursuri de ziÎn conformitate cu prevederile Legii nr. 84/ 1995, republicată, cu modificările şicompletările ulterioare,

 

În temeiul Hotărârii Guvernului României nr. 51/ 2009 privind organizarea şifuncţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,MINISTRUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI INOVĂRIIemite prezentul ordin:

 

Art.1.

Se aprobă Planurile-cadru de învăţământ pentru clasele a IX-a şi a X-a,ciclul inferior al liceului, filierele teoretică şi vocaţională. Aceste planuri-cadrusunt cuprinse în Anexa 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.

 

Art.2.

Se aprobă Planurile-cadru de învăţământ pentru clasele a XI-a şi a XII-a,ciclul superior al liceului, filierele teoretică şi vocaţională. Aceste planuri-cadru suntcuprinse în Anexa 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.

 

Art.3.

Începând cu anul şcolar 2009-2010, la clasele a IX-a – a XII-a, ciclurileinferior şi superior ale liceului, filierele teoretică şi vocaţională, se aplică planurile-cadrude învăţământ aprobate în anexele 1 şi 2 ale prezentului ordin.

 

Art.4.

Planurile-cadru pentru clasele a IX-a – a XII-a, ciclurile inferior şi superiorale liceului, filierele teoretică şi vocaţională, sunt structurate pe următoarelecomponente: trunchi comun – TC, curriculum diferenţiat – CD, curriculum la deciziaşcolii – CDŞ. În trunchiul comun şi în curriculumul diferenţiat sunt cuprinse alocărileorare corespunzătoare tuturor disciplinelor de învăţământ care se studiază în modobligatoriu în cadrul unei specializări. Curriculumul la decizia şcolii cuprinde orelealocate pentru dezvoltarea ofertei curriculare proprii fiecărei unităţi de învăţământ.

 

Art.5.

– (1) În cazul profilurilor şi specializărilor din cadrul filierelor teoretică şivocaţională, pentru care se organizează învăţământ în limbile minorităţilor naţionale, înplanurile-cadru de învăţământ pentru clasele a IX-a – a XII-a de liceu se include – încadrul ariei curriculare „Limbă şi comunicare” – disciplina limba şi literatura maternă.(2) Disciplinelor limba şi literatura maternă şi limba şi literatura română li se alocăacelaşi număr de ore, cu aceeaşi poziţie în planul-cadru de învăţământ – în trunchiulcomun sau în curriculumul diferenţiat.(3) Pentru învăţământul în limbile minorităţilor naţionale, studiul disciplinei limbamodernă 2 este la decizia şcolii.

 

Art.6.

– (1) Planurile-cadru ale învăţământului liceal includ religia ca disciplinăşcolară, parte a trunchiului comun; elevul, cu acordul părinţilor sau al tutorelui legalinstituit, alege pentru studiu religia şi confesiunea.   (2) La solicitarea scrisă a părinţilor sau a tutorelui legal instituit, elevul poate sănu frecventeze orele de religie. În acest caz, situaţia şcolară se încheie fără aceastădisciplină.

 

Art.7.

– (1) În învăţământul liceal se pot organiza clase cu program de studiuintensiv al unei limbi moderne. La aceste clase se alocă 4 ore pe săptămână pentrustudierea disciplinei limba modernă 1, ore în care se includ şi cele prevăzute întrunchiul comun (TC) şi, după caz, în curriculumul diferenţiat (CD).(2) Pentru clasele cu program de studiu intensiv al unei limbi moderne,predarea disciplinei limba modernă 1 se organizează pe grupe, cu respectareaprevederilor legale.

 

Art.8.

– (1) În învăţământul liceal se pot organiza clase cu program de studiu înregim bilingv. La aceste clase se alocă, pentru disciplina limba modernă 1, câte 5 orepe săptămână, ore în care se includ şi cele prevăzute în trunchiul comun (TC) şi, dupăcaz, în curriculumul diferenţiat (CD).(2) La clasele cu program de studiu în regim bilingv se alocă, de asemenea, câteo (una) oră pe săptămână în fiecare an de studiu, pentru studierea geografiei – înclasa a IX-a, a istoriei – în clasa a X-a, şi a elementelor de cultură şi civilizaţie – înclasele a XI-a şi a XII-a, specifice spaţiului lingvistic respectiv. Aceste discipline suntincluse în aria curriculară „Om şi societate” şi sunt predate în limba modernă 1. Orelepentru studiul disciplinelor menţionate se alocă din curriculumul la decizia şcolii (CDŞ).(3) Pentru clasele cu program de studiu în regim bilingv, predarea disciplineilimba modernă 1 se organizează pe grupe, cu respectarea prevederilor legale.

 

Art.9.

În învăţământul liceal se pot organiza clase de matematică-informatică,intensiv informatică. La aceste clase, pentru disciplina informatică se alocă 3 ore pesăptămână din cadrul CDŞ. Cele 3 ore alocate pentru studiu se realizează în laboratorulde informatică, pe grupe, cu respectarea prevederilor legale.

 

Art.10.

– (1) În situaţia în care orele alocate disciplinelor specifice menţionate laart. 7, 8 şi 9 şi la clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale nu pot fi asigurateintegral din trunchiul comun (TC), curriculumul diferenţiat (CD) şi prin alocarea de oredin curriculumul la decizia şcolii (CDŞ), diferenţa de ore necesare se alocă prindepăşirea numărului maxim de ore prevăzute în planul-cadru pentru specializărilerespective.(2) Pentru buna funcţionare a claselor prevăzute la art. 7, 8 şi 9, conducerileunităţilor de învăţământ şi ale inspectoratelor şcolare răspund direct de asigurareacondiţiilor necesare desfăşurării activităţii didactice pentru aceste clase, fără a afectaprocesul instructiv-educativ pentru celelalte clase din unitatea de învăţământrespectivă.

 

Art.11.

– (1) Pentru constituirea şi pregătirea formaţiilor sportive şi/ sauartistice ale şcolilor, participante la competiţiile interşcolare se alocă, în afara oraruluizilnic, în funcţie de resursele materiale şi umane ale unităţii de învăţământ, un număr decâte 2 ore pe săptămână, pentru o formaţie sportivă şi/ sau artistică. Aceste ore intră înnorma didactică de predare a profesorului şi se înregistrează în condică.(2) La solicitarea scrisă a elevilor, în învăţământul liceal, exceptând specializăriledin cadrul profilului sportiv, se pot organiza ansambluri sportive. Ansamblurilesportive se desfăşoară cu câte o (una) oră pe săptămână, în afara orarului zilnic, cuelevi proveniţi de la mai multe clase. Orele alocate ansamblurilor sportive intră în normadidactică de predare a profesorului şi se înregistrează în condică.  

(3) Numărul ansamblurilor sportive, al formaţiilor sportive şi/ sau artisticeale şcolii, precum şi criteriile de constituire a acestora se aprobă de către Consiliul deAdministraţie al unităţii de învăţământ, la propunerea catedrelor de specialitate.

 

Art.12.

Activitatea cuprinsă în aria curriculară Consiliere şi orientare intră înatribuţiile personalului didactic care îndeplineşte funcţia de diriginte. Activitateadirigintelui urmează să fie reglementată printr-un ordin separat.

 

Art.13.

– (1) Planurile-cadru de învăţământ cuprinse în anexele 1 şi 2 sunt parteintegrantă a curriculumului naţional şi reprezintă ofertă centrală obligatorie – în cazultuturor profilurilor şi specializărilor din cadrul filierelor teoretică şi vocaţională.(2) Inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor de învăţământ răspund deaplicarea integrală şi corectă la clasă a planului-cadru de învăţământ în vigoare,corespunzător filierei, profilului şi specializării.

 

Art.14.

– (1) La data intrării în vigoare a prezentului ordin, se abrogă următoareleordine ale ministrului educaţiei: ordinul nr. 5723/2003 cu privire la aprobareaplanurilor-cadru de învăţământ pentru clasele a IX-a şi a X-a; ordinul nr. 5718/2005 cuprivire la aprobarea planurilor-cadru de învăţământ pentru ciclul superior al liceului;ordinul nr. 1165/2007 pentru modificarea anexei 3.17 a ordinului ministrului educaţiei,cercetării şi tineretului nr. 5718/2005, cu modificările şi completările ulterioare, cu privirela aprobarea planurilor-cadru de învăţământ pentru ciclul superior al liceului.(2) Pentru învăţământul seral, filiera teoretică, clasele a IX-a – a XIII-a, rămân învigoare prevederile ordinul ministrului educaţiei nr. 4051/2006 cu privire la aprobareaplanurilor-cadru pentru învăţământul seral.(3) Pentru învăţământul seral, filiera tehnologică a liceului, şcoala de arte şimeserii şi anul de completare, prevederile ordinului ministrului educaţiei nr. 4051/2006cu privire la aprobarea planurilor-cadru, rămân valabile până la finalizarea studiilorpentru elevii care în anul şcolar 2009 – 2010 se află în:a) clasa a X-a, şcoala de arte şi meserii;b) clasa a XI-a, anul de completare;c) clasele a X-a, a XI-a şi a XII-a, liceu tehnologic, ruta directă de calificareprofesională;d) clasele a XII-a şi a XIII-a liceu tehnologic, ruta progresivă de calificareprofesională.

 

Art.15.

- (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, partea I.(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice dispoziţie contrară se abrogă.Art.16. Secretariatul de Stat pentru Învăţământul Preuniversitar, DirecţiaGenerală Educaţie Timpurie, Şcoli, Performanţă şi Programe, Direcţia GeneralăÎnvăţământ în Limbile Minorităţilor şi Relaţia cu Parlamentul, Direcţia Generală Buget –Finanţe, Patrimoniu şi Investiţii, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare înÎnvăţământul Preuniversitar, inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti,conducerile unităţilor de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.