Florina Timofte, Cabinet individual de Psihologie Bucuresti

Consiliere vocationala

Ce îţi doreai când erai copil să devii când vei fi mare? Îţi mai aminteşti? Ai devenit? Dacă la una dintre aceste întrebări răspunsul este negativ, poate ar fi bine să citeşti în continuare.

 

Consilierea vocaţională este un proces de:

-maximizare a exprimării talentelor şi a potenţialului propriu,  optimizare a tuturor domeniilor vieţii personale şi profesionale,

-depăşire a provocărilor, îmbunătăţire a performanţelor actuale, depăşire a limitelor auto-impuse şi facilitare a schimbărilor de atitudine şi comportament care pot schimba modul de percepţie a realităţii externe,

-auto-cunoaştere, ce foloseste provocările din viaţa de zi cu zi drept oportunităţi pentru explorarea şi integrarea elementelor din realitatea interioara ce intervin în acele contexte,

– facilitare a atingerii obiectivelor concrete care se bazează, în principal, pe funcţia conştiinţei de a detecta şi gestiona diferenţele dintre dorinţe şi realitate, dintre aşteptările referitoare la satisfacţia dorită prin îndeplinirea obiectivelor şi atingerea nivelului de performanţă dorit,

-explorare interioară, care vizează găsirea sensului, a semnificaţiei profunde a fiecărei provocări, de regăsire de sine şi accesare plenară a potenţialului personal,

-dezvoltare personală care se bazează, în principal, pe funcţia de auto-observare a conştiinţei, care permite identificarea diferenţelor dintre potenţial şi actual, dintre linia înnăscută de desfăşurare a propriei vieţi şi realitatea de aici si acum (interioară şi exterioară). Consilierea facilitează conştientizarea unor elemente ignorate, respinse sau pur şi simplu neaccesate încă din potenţialul clientului, care determină sau întreţin astfel de diferenţe.

 

 SUS

Etape de desfăşurare a unui program de consiliere vocaţională:

  • Interviul de cunoastere – discutie pe CV (centrare pe aspectele profesionale/studii din trecut şi prezent) – ce am făcut şi ce fac *se identifică diferenţa dintre cum ar putea fi viaţa clientului şi cum este în prezent
  • Testarea şi evaluarea psihologică ( temperament, personalitate, inteligenţă emoţională, resurse, abilităţi, aptitudini, valori, cunoştinţe şi experienţe constructive) – cine sunt
  • Exprimarea nevoilor şi intereselor profesionale, dorinţelor, motivaţiilor şi aşteptărilor – ce vreau să devin *se identifică şi depăşesc convingerile limitatoare, vulnerabilităţile, barierele sociale şi emoţiile neadecvate care opresc performanţa
  • Prezentarea rezultatelor evaluării psihologice şi discutarea pe marginea acestora – ce mi s-ar potrivi din ceea ce îmi doresc
  • Formularea unui plan de studii/carieră– care sunt studiile/joburile care sunt compatibile cu profilul meu psiho-profesional, * se concep şi se pun în practica acţiuni concrete, eficiente, menite să producă schimbări semnificative
  • Identificarea nevoilor de formare / perfecţionare profesională şi stabilirea unui plan de acţiune: înscrierea la diverse cursuri, traininguri etc – ce achiziţii mai am de făcut
  • Menţinerea legăturii pe email / telefon şi prezentarea ofertelor de studii/angajare
  • Reajustarea planului de studii/carieră
  • Conceperea CV-ului într-un format profesionist
  • Conceperea scrisorii de intentie, etc.
  • Dezvoltarea capacităţii clientului de a folosi autonom cele învăţate, descoperite şi schimbate în procesul de consiliere, pentru a putea ulterior să repete aceleaşi performanţe şi fără ajutorul consilierului

 

Consilierea vocaţională se adresează:

  • elevilor din anii terminali ai gimnaziului, în pragul de a-şi alege un liceu
  • liceenilor din anii terminali, în pragul de a-şi alege o facultate
  • studenţilor interesaţi de un loc de muncă
  • absolvenţilor la început de carieră
  • celor disponibilizaţi
  • celor care vizează reorientarea profesională, din diverse cauze precum: rutina, plafonarea, stresul organizational